Saxon - Battering Ram (2015)

Autor: Ján Magdoško | 16.1.2016 o 8:22 | (upravené 16.1.2016 o 8:27) Karma článku: 8,06 | Prečítané:  258x

Písať o tak zavedenej značke ako anglickí Saxon može skĺznuť do vlastného sa opakovania a používania už dávno napísaných fráz. Predsa len pôsobia na metalovej scéne už štyridsať rokov, stále bez deklarovaných úmyslov skončiť.

Battering Ram (2015) je už ich dvadsiatym prvým počinom a oprávnene potvrdzuje pozíciu, ktorú si Saxon vydobyli počas svojho pôsobenia na scéne. Hoci možno stále žijúci v tieni svojich súputnikov Iron Maiden, či Judas Priest napriek tomu pravidelne zásobujúci stále novou hudbou. Vhodne zvolený názov albumu Battering Ram, teda baranidlo, presne vystihuje živelnosť, priamosť a hlavne údernosť, ktorá je vrastená s každom tóne novinky.

Už len zvuk nahrávky očarí krištáľovo jasnou čitateľnosťou jednotlivých nástrojov, napriek tomu sa nejedná o nejakú sterilnú produkciu, emócie sršia z každého nástroja. Vyznenie gitár (Paul Quinn, Doug Scarratt) pridáva zvuku na tvrdosti  ktorá nie je samoúčelná ale pôsobí prirodzene a úprimne. Basová gitara (Nibbs Carter) a bicie (Nigel Glockler) sa navzájom dopĺňajú a čo je hlavné basa nie je skrytá ale rovnocenná k ostatným nástrojom, ba dokonca si jej prejav budete užívať tak ako trilkujúce gitarové sóla. Je radosť počúvať kombo Quinn/Scarratt ako sa navzájom dopĺňajú, vrstvia a prinášajú ďalšie emócie. Bicie? Ako baranidlo, zrovnajú vás svojou energiou. To všetko korunované vokálom Biffa Byforda, tak typickým pre prejav Saxon.

Album načne titulná Battering Ram, sekavým riffom a so stupňujúcim sa tempom sa prevalí do burácajúceho refrénu. Absolútne bez fráz, takto znie poctivý heavy metal. Ešte ostrejšie a dravšie gitary a máme tu The Devil’s Footprint spoločne s Eye Of The Storm čoby najagresívnejšie skladby. Album ako celok sa skôr nesie v strednom tempe, vynímajúc najrýchlejšiu skladbu Stand Your Ground. Tá je aj jedinou skladbou, kde okrem tradičných nástrojov je počuť aj syntetizátor. Naopak Queen Of Hearts je zásekom s nenáhlivo sa valiacim tempom a hutnou atmosférou. Prím hra riff okolo, ktorého je vystavaný celý príbeh skladby, pomaly ju sprevádzajúci k záveru.

Blížiac sa k záveru dochádza k zjemneniu ostrého prejavu nástrojov a do popredia sa dostáva melódia, nostalgia či pompa. Na Top Of The World je počuť ako úžasne Biff Byford narába so svojim hlasom a ako vie posunúť skladbu intenzitou prejavu k viac či menej ostrejšiemu prejavu. Práve tu dáva vyniknúť skôr melodickej linke skladby, naopak v Eye Of The Storm, či The Devil’s Footprint tlačil viac na pílu.  Prečo vlastne nostalgia a pompa? To The End je za pozvoľne nastupujúceho rytmu svedectvo podstavy a úprimnosti Saxon a samozrejmosti pokračovania v ich nezlomnej vernosti heavy metalu, ktorým stále žijú. Davida Bowera (vokál Hell) ako jediného hosťa albumu je počuť v poslednej Kingdom Of The Cross v úlohe rozprávača utrpenia a hrôz odohrávajúcich sa počas Prvej svetovej vojny. Rozprávanie dopĺňa vokál Biffa znásobujúc potrebu nezabudnúť a vzdať týmto ľudom hold.

Nie je prekvapením, že tak skúsená partia okolo Biffa Byforda dokáže priniesť tak profesionálne zvládnutú nahrávku s moderne znejúcim zvukom. Je však úctyhodné ako dokážu do každej jednej skladby napchať toľko emócii a pravého heavy metalového remesla. Či gitarové sóla, či melódie pôsobia nenútene a podčiarkujú, že ešte majú páni čo povedať a dúfajme, že sa ešte dočkáme nejakej tej dávky nových piesní.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Danko sa nás na nič nespýtal, hovorí šéf EPH.


Už ste čítali?